Воздвиження Хреста
Господнього.
Кожного року цей великий
«двунадесятий» празник святкується 27 вересня. Установлений він був в IV ст. рівноапостольним імператором Костянтином. Як і всі його
попередники, Костянтин був язичником і навіть носив титул верховного жерця імперії.
Разом з тим, будучи мудрим правителем і неодноразово стикаючись із
християнськими цінностями, імператор часто замислювався над безглуздістю
язичництва і святістю християнства. І ось одного разу, в 312 році, на передодні
важливого військового походу проти нечестивого Максентія, Костянтин побачив на
небі Великий Хрест і напис «Цим переможеш». Сповнений натхнення і відчуття
Божої присутності на своєму боці, імператор наказав всім своїм воїнам зробити
образ Хреста на одязі, щитах і зброї і вирушив на зустріч ворогу. Після
жорстокого бою, Максентій був повністю переможений і все його військо
розбите. З боку Костянтина загинули лише
ті воїни, які не ослухалися імператора і не зобразили Хреста на своїх латах.
Після цієї дивної перемоги Костянтин підписує в 313 році Міланський едикт, який
зробив Християнську віру спочатку законною в імперії, а потім державною і
головною.
Пізнавши Христа і святість християнства імператор Костянтин забажав
віднайти всі святі місця пов’язані зі смертю Спасителя, а також Хрест на якому розп’яли
Сина Божого. З цією місією в 326 році він направив до Єрусалиму свою матір –
царицю Єлену. Після довгих та невдалих пошуків, дізналася цариця про старого
єврея Іуду, який міг би знати де саме знаходиться місце страждання Спасителя та
знаряддя муки. Врешті-решт, з’ясувалося, що гора Голгофа, на якій розп’яли
Христа і гроб Господній, в якому потім положили Його Тіло, два століття назад, за
наказом імператора Адріана штучно засипали землею і на вершині збудували храм
богині Венери. Дізнавшись про таке кощунство свята цариця наказала зруйнувати
язичницьке капище і відкопати всі християнські святині.
Коли розкопали цей пагорб, то віднайшли і Гроб Господній і Голгофу, яка зберігала
в грудах землі три хреста. Також знайшли в землі чотири цвяхи із ран Христових і
дерев’яну дощечку з написом «Цар Іудейський», прибиту за наказом Пілата над
головою Спасителя. Але дощечка лежала окремо і потрібно було визначити, на
якому із трьох хрестів був розп’ятий Господь. Промислом Божим так сталося, що в
цей час неподалік проносили покійника для поховання. Патріарх Єрусалимський
Макарій наказав зупинити похоронну процесію і призвавши всіх до молитви просив
Бога відкрити тайну трьох хрестів. Після молитви почали почергово підносити до спочилого
хрести і коли піднесли останній, то одразу мертве тіло сповнилося життя і покійник
воскрес. Всі присутні прославили Бога і забажали доторкнутися до Животворящого Хреста,
але так як людей було дуже багато, то патріарх ставши на пагорбі почав
піднімати – ВОЗДВИГАТИ – Хрест над народом, а весь люд кланяючись молився:
«Господи помилуй!» Після цього славного дійства імператор Костянтин повелів
збудувати величний храм, який би покрив своїм куполом місця Розп’яття і
Воскресіння Христового. Так 13 вересня 335 року відбулося освячення
новозбудованого храму на честь Воскресіння Христового, а на другий день 14
вересня (27 по н.ст.) установлено всесвітнє святкування Воздвиження Чесного і
Животворящого Хреста Господнього.
Приходячи в цей небезпечний і гріховний світ, ми отримуємо від Бога, окрім
життя іще один великий дар – Святе Хрещення. В цьому Таїнстві людина вперше в
житті зустрічається з Богом і знак цієї зустрічі до кінця її днів залишається
на шиї – натільний хрестик. Для православного християнина животворний Хрест
Господній являється першою зброєю проти всіх ворогів, видимих і невидимих.
Християнин без хреста, те саме, що воїн на полі битви без зброї. Церква Христова
з самих перших віків з великими почестями прославляє Хрест Господній.
(1Кор.1:17,18…) Сам ап. Павел в посланні до Галатів пише: "не бажаю ні чим
хвалитися, хіба що тільки Хрестом Господа нашого Іісуса Христа, яким для мене
світ розп’ятий і я для світу" (Гал. 6:14). Причиною такого благоговійного шанування
древа на якому розп’яли Спасителя являється те, що Хрест став жертовником,
місцем жертвоприношення за гріхи кожного з нас, освячений пречистою Кров’ю
Господньою. І так, як "не має іншого імені під небом, яким би ми могли
спастися, крім Іісуса Христа" (Діян. 4:12), так і не має іншого способу
примиритися грішній людині з Богом, як тільки через Хрест (Еф. 2:16).
Саме тому, ми з благоговінням носимо Його на грудях біля серця, поклоняємося
і цілуємо святий Хрест, осіняємо хресним знаменням себе і все що нас оточує,
щоб Господь кожного дня благословляв нас, нашу родину і всі наші труди і добрі
замисли. І на кінець життя, над кожним християнином ставиться Хрест, в знак
того, що свій життєвий шлях він йшов за Христом, і тепер, спочиваючи в землі,
чекає Загального Воскресіння. Хрест – це головне знамення всього нашого життя, він
являється безсуперечним знаком перемоги Бога над дияволом, добра над злом, життя
над смертю… Шукаючи і очікуючи цієї перемоги ми приклоняємо коліна в цей
святковий день зі словами «Хресту Твоєму поклоняємось Владико і Святе
Воскресіння Твоє славимо!»
Запрошуємо всіх прийняти участь у святковому Богослужінні, яке розпочнеться
у вівторок, 27 вересня, о 8.00 в Свято-Миколаївському храмі. На кануні, в
понеділок вечором о 16.00 відбудеться Вечірнє Богослужіння з чином виносу
Хреста.
диякон Ростислав Дяченко
Свято-Миколаївський храм, м. Кам’янка.
|